The confession of the character and its dalogical signification in The Criminal Life of Archibaldo de la Cruz (1955) by Luis Buñuel

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PhD. Isabel Lincoln Strange Reséndiz

Abstract

The main objective of this article is to identify the features of the dialogical confession of the characters in the film The Criminal Life of Archibaldo de la Cruz (1955), by Luis Buñuel. For uncertand this, the theoretical contributions of the Russian philosopher M. M. Bakhtin are important, specifically his essays about Dostoievky in which the confession and its significance are essential themes in this work. In adition, the theoretical essays of M. Weber on the confession and its typologies are considered. To distinguish the features of the confession in the film, a methodology supported by the contributions of the film scholar J. Aumont was used. In his books, the description allows to contemplate the cinematographic work in its entirety. In other words, in the case of this article, the perspective of Aumont served to identify the answering and dialogical qualities that are manifested in the film’s protagonista’s acts of confession, which conceal extremely violent desires.

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How to Cite
Lincoln Strange Reséndiz, I. . (2022). The confession of the character and its dalogical signification in The Criminal Life of Archibaldo de la Cruz (1955) by Luis Buñuel. Sintaxis, (8), 32–47. https://doi.org/10.36105/stx.2022n8.02
Section
Artículos
Author Biography

PhD. Isabel Lincoln Strange Reséndiz, Universidad Anáhuac México

Doctora en Ciencias Políticas y Sociales, línea Comunicación y cultura, con Mención Honorífica, por la Universidad Nacional Autónoma de México. Profesora-Investigadora del Centro en Investigación para la Comunicación Aplicada (cica) de la Universidad Anáhuac México. Tiene diversas publicaciones, entre las que destaca el libro La masculinidad como producción discursiva y la feminidad como silencio en El libro vacío y Los años falsos de Josefina Vicens (Signos, UAM, 2017). Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores, Nivel I.

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