Environmental communication, theoretical-interdisciplinary approaches to address socio-environmental problems
Main Article Content
Abstract
This article seeks to generate interdisciplinary theoretical approaches of constructs generated from two fields of knowledge: communication and environmental education, to builda posture of environmental communication that responds to the contextual needs of society in the face of this crisis of civilization. To this end, a deductive relational analysis was carried out with various authors who have theoretically subscribed to each field. Through a relational matrix it was possible to articulate both fields, building a critical-reflective look at the complexity of the civilizational crisis and the role of research in communication to build other possible scenarios that allow society to inhabit the planet in different ways, and thereby mitigate socio-environmental problems.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Almaguer, P. (2015). Cibercultur@ e iniciación en la investigación interdisciplinaria. Colección Alternativas. UNAM.
Amador, J., y Muñoz, G. (2018). Comunicación-Educación en Abya Yala: lo popular en la reconfiguración del campo, Nómadas, 49, 47-67. https://doi.org/10.30578/nomadas.n49a3
Amico, B., Oliveira, A. y Zeler, I. (2020) La comunicación de la emergencia climática en las redes sociales de los activistas ambientales: el caso de Greta Thunberg, Leonardo DiCaprio y Arturo Islas Allende. Pensar la publicidad, 14(2), 281-290. http://dx.doi.org/10.5209/pepu.72129
Aparicio, R., y Castro, R. (2019). La comunicación en los procesos de educación ambiental. Resiliencias contra el desaliento. Investigación en educación ambiental, 42-64.
Arias, M., y Rosales, S. (2019). Educación ambiental y comunicación del cambio climático. Una perspectiva desde el análisis del discurso. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(80, 247-269.
Badillo-Mendoza, M., Vélez-Ortiz, Gloria., y Salgado-Quintero, A. (2021). Biografa mediática de la apropiación de medios de comunicación y tic en ie en Cartago-Colombia. Entramado, 17,(2), 208-225. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.7945
Barranquero, A. (2019). Comunicación, ciudadanía y cambio social. Diseño de un modelo de investigación y acción para democratizar la comunicación desde la noción de reforma mediática. Signo y Pensamiento, 38(75). https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp38-75.cccs
Billi, A., Urquiza, C., y Feres, K. (2017): Comunicación ambiental y proyectos energéticos renovables no convencionales. Análisis de contenido en medios de comunicación de masa chilenos. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1.218-1.237. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1216
Carabaza, J. (2006). Apuntes para comprender la cultura ambiental desde la comunicación. Global Media Journal, 3(6).
Caride-Gómez, J. (2006). La educación social en la acción comunitaria. Miradas y diálogos en torno a la acción comunitaria, 157-194.
Castillo, A., Reyes J., y Castro, E.(2015). Geometrías para el futuro: la investigación en educación ambiental en México. Universidad de Guadalajara.
Cervantes, M. (2015). Educación ambiental en los medios de comunicación. Ciencia UANL, 18(74), 16-19. http://cienciauanl.uanl.mx/?p=4439
Escobar, A. (2015). Territorios de diferencia: la ontología política de los “derechos al territorio”. Cuadernos de Antropología Social, 41, 25-38.
Finni, D. (2016). Territorio como paradigma en las luchas sociales contemporáneas. Despojo capitalista y luchas comunitarias en defensa de la vida en México. Algunas claves desde la Ecología Política, 93-110.
Galindo, J. (1998). Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación. Ciudad de México. Pearson. https://books.google.com.mx/books?id=5a0Jdv7Ip9oC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
García, R. (2011). Interdisciplinariedad y sistemas complejos. Ciencias sociales y formación ambiental, 1, 85-124. i
González, E. (2007). Los medios de comunicación y la ecología en México. El Cotidiano, 22(146), 43-51. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32514606
ipbes Global Assessment Preview. (2019). wwf Informe técnico. https://lp.panda.org/ipbes
Leff, E. (2012). La Complejidad Ambiental. Polis, Revista Latinoamericana, 16, 1-11. http://journals.openedition.org/polis/4605
León, E. (2016). Territorios y territorialidades en disputa: naturaleza, soberanías y autarquía material. Despojo capitalista y luchas comunitarias en defensa de la vida en México. Algunas claves desde la Ecología Política, 71-92.
López, M. (2015). Geometrías para el futuro. Editorial Universidad de Guadalajara. https://editorial.udg.mx/gpd-geometrias-para-el-futuro-la-investigacion-en-educacion-ambiental-en-mexico.html
Lull, J. (2020). Evolutionary Communication. An Introduction. Routledge.
Massoni, S. (2007). Estrategias. Los desafíos de la comunicación en un mundo fluido. HomoSapiens.
Massoni, S. (2013). Metodologías de la comunicación estratégica. Del inventario al encuentro sociocultural. HomoSapiens.
Meira P., y Caride, J. (2006). La geometría de la educación para el desarrollo sostenible, o la imposibilidad de una nueva cultura ambiental. Revista Iberoamericana de Educación, 41, 103-116. https://doi.org/10.35362/rie410774
Morin, E. (2004). La epistemología de la complejidad. Gazeta de Antropología, 2(20), 1-20.
Noguera, P., y Pineda, J. (2011). Concepciones de mundo y sentidos de realidad. Pensamiento ambiental y educación en clave estética-compleja. Contornos educativos de la sustentabilidad, 145-178.
Paláu, M. (2019). Los derechos de las audiencias. La sobrerreacción de políticos y medios de comunicación. Medios de comunicación y derecho a la información en Jalisco, 73-92.
Reyes, J., y Castro, E. (2018). Educación ambiental: del ahorro del agua al corazón de la crisis. Didac, 71, 4-12.
Reyes, J., Castro, E., y Padilla, R. (2017). Pedagogía ambiental: de la necesidad consensuada al acomodo de cimientos. Travesías y dilemas de la pedagogía ambiental en México, 320-333.
Terrón, E. (2017). Diálogo entre educación ambiental, complejidad y pedagogía ambiental para entender el mundo hoy y transformarlo integralmente. Travesías y dilemas de la pedagogía ambiental en México, 11-38.
Teso-Alonso, G., y Lozano, C. (2022). La comunicación online del cambio climático en España. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 65-87. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2022-1531
The 2019 Global Multidimensional Poverty Index. (2019). United Nations Development Programme. http://hdr.undp.org/en/2019-MPI
Mares, L. (2019) Procesos educativos en los movimientos socioambientales del occidente de México. El caso del comité salvabos que del bosque el Nixticuil, Zapopan. [Tesis de maestría]. Universidad de Guadalajara.
Mares, L. (2021). Para el despojo no hay contingencia: análisis del discurso en colectivos socioambientales de la zona metropolitanada de Guadajalara durante el covid-19. Comunicación y salud en la era posdigital, 365-388.
Mares, L. (2021). Comunicación ambiental, acción, participación y comunicación colectiva de los jóvenes citadinos para la construcción de territorio urbano. Sintaxis, (6), 109-137. https://doi.org/10.36105/stx.2021n6.05