Contemporary pandemic narratives and COVID-19. Staging as a strategy and visual method in the press
Main Article Content
Abstract
The objective of this paper is to identify whether what we see in the news media about the COVID-19 pandemic is, in fact, the result of the choice of the properties of the staging and of the so-called Scolari interface. In it, we study whether the journalistic media followed an audiovisual strategy (or method) to lead viewers to identify structures similar to those of fictional film or television stories in their pandemic daily life, resorting to what Eco defines as an encyclopedia, to the extent that that culture organizes the semantic field to identify definitions, based on common cultural units. Likewise, narrative structures are observed as spatial syntax, from the perspective of M. de Certeau, through a comparative visual content analysis methodology.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Abidi, A. (25 de abril de 2021). Colapso hospitalario en la India ante el avance de la segunda ola. El País. https://goo.su/ZTEWc5
Barral, B. (31 marzo de 2020). Las restricciones al comercio por el coronavirus no deben afectar nuestros alimentos. United Nations News. https://goo.su/pehAjqK
BBC (30 de marzo de 2020). Coronavirus en Reino Unido: cómo Londres logró tener cero muertes por Covid-19 durante un día. https://goo.su/xCzffF
BBC News Mundo (10 de abril de 2020). Coronavirus en EEUU: los entierros en una fosa común de Nueva York, la ciudad que tiene más casos de Covid-19 que cualquier país del mundo. BBC. https://goo.su/AauUZb
Bellour, R. (2008). The Analisys of Film.
Certeau, M. (2007). La invención de lo cotidiano. Universidad Iberoamericana.
Eco, U. (2000). Tratado de semiótica general. Lumen.
Guiomar, A. y Rosillo (2020). Un mundo de calles vacías: la crisis del coronavirus. El País. https://goo.su/pNoJN
Konigsberg, I. (2004). Diccionario Técnico Akal de Cine. Akal.
Lipovetsky, G. (1986). La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Barcelona, España: Anagrama.
Pellicer, M. (2020). Hay que equilibrar la mirada crítica contra las plataformas digitales. En Miquel Pellicer. [Entrevista a Carlos Scolari]. https://goo.su/ztUuz
Ramírez, S. (16 de marzo, 2020). La película de nuestras vidas. El país. https://goo.su/FHTUx3
Rueda, J. P. (9 diciembre de 2020). La semiótica de una pandemia. Gilles Lipovetsky [entrevista a Lipovetsky]. El tiempo. https://goo.su/6BP045W
Scolari, C. (6 de febrero de 2020). Guerra Mundial V. Perfil. https://goo.su/HoSJw
Scolari, C. (15 de marzo 2020). Coronavirus, epidemias e interfaces. Hipermediaciones. https://goo.su/tWmaJP
Scolari, C. (17 de marzo de 2020). Coronavirus: el 11S de la Generación Z. Perfil. https://goo. su/WDm2
Scolari, C. (1 de mayo de 2021). Una conversación transferencial sobre Vidas mediáticas. Hipermediaciones. https://goo.su/c5tPkN
Scolari, C. (18 de noviembre 2020). Metáforas, narrativas y nuevas especies mediáticas durante la pandemia. [Entrevista]. Hipermediaciones. https://goo.su/fg6oNEu
Scolari, C. (8 de agosto de 2020). Nuevas interfaces para un mundo pospandemia. Hipermediaciones. https://goo.su/IxXaIzK
Scolari, C. (2020). Educación transmedia, TIC y pandemia. Fundación Lúmninis. [Entrevista]. https://goo.su/UjORwIj
Scolari, C. (14 de febrero de 2021). ¿Una nueva edad de oro de la comunicación oral? Podcasts, audiolibros y otras especies sonoras. Hipermediaciones. https://goo.su/URfjA
Scolari, C. (2020). Hay pocos países tan mediatizados como Argentina. En La marca editora. [Entrevista de J. Fontevecchia]. https://goo.su/1DRn1H