Update on the concept of the digital divide in the Age of Artificial Intelligence: towards a qualitative proposal
Main Article Content
Abstract
This document aims to advance the understanding of the participation gap through a qualitative approach, supported by a rigorous documentary review, the development of a state-of-the-art, and theoretical reflection on several concepts, including cognitive capitalism (Correa, 2012; Zuckerfeld, 2011; Rullani, Boutang, Lazzarato, 2004), the Information Society (Castells, 1997; Crovi, 2014; Alva, 2015; Delors, 1993; Mattelart, 2001), and the participation gap (Norris, 2001). This research updates the initial debate presented at a congress of the Mexican Association of Communication Researchers (Lugo, 2019) and is part of the Permanent International Seminar on Artificial Intelligence in the Social Sciences (SIPIACSO). We believe it will provide insights into the challenges of bridging this gap, which is crucial for experiencing Generative Artificial Intelligence. From there, we consider it from its public level, as an effective tool for participation. While proposing various points of analysis for subsequent studies derived from the state of the art, such as the responsibility gap (Santoni and Mecacci, 2021), the second part of this research will be outlined through the use of playful reflective workshops (Lugo, 2020). This phase will employ qualitative methods (Orozco and González, 2015) and will utilize techniques such as observation (Lugo, 2019), semi-structured interviews (Vela, 2001), and social network analysis for the study of specific cases. It is worth mentioning that this is based on an initial exercise we conducted in 2023 (Lugo, 2023).
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Alonso, L. y Piñero, C. (2015). PRESENTACIÓN: EL PROCOMÚN Y LOS BIENES COMUNES. Dossieres EsF, 16. Economistas sin Fronteras. https://www.ecosfron.org/wp-content/uploads/DOSSIERES-EsF-16-El-procom%C3%BAn-y-los-bienes-comunes.pdf
Alva de la S. (2015). Los nuevos rostros de la desigualdad en el siglo XXI: la brecha digital. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-19182015000100010&lng=en&tlng=en DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-1918(15)72138-0
Alva, A. (2017). Monitorear la Sociedad de la Información y el Conocimiento en México: hacia una propuesta de indicadores cualitativos. El capital informacional. México: FCPyS, UNAM (en proceso de publicación).
Alvarado, F. (2023). El Papel de la Inteligencia artificial en la brecha educativa y digital en México. Universidad Autónoma de Guadalajara. https://www.uag.mx/es/mediaHub/el-papel-de-la-inteligencia-artificial-en-la-brecha-educativa-y-digital-en-mexico/2023-08
Amballoor, R. y Naik, S. (2020). Widening Social Science - Artificial Intelligence Research Gap: Who Should Bell the Cat? Social Science Research Network, 155. https://doi.org/10.2139/ssrn.3562972 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3562972
Arellano, M. (2021). Las brechas digitales en México: un balance pertinente. SciELO, 87(346), s.p. (versión Online). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-718X2020000200367 DOI: https://doi.org/10.20430/ete.v87i346.974
Banco Mundial (2021). Personas que usan Internet (% de la población) - México. DataBank Microdatos Índice de datos. https://datos.bancomundial.org/indicador/IT.NET.USER.ZS?end=2021&locations=MX&start=1990&view=chart
Blondeau, O., Dyer-Whiteford, N., Vercellone, C., Kyrou, A., Corsani, A., Rullani, E., Mouilier Boutang, Y. y Lazzarato, M. (2004). Capitalismo cognitivo. Propiedad intelectual y creación colectiva. traficantes de sueños, mapas. https://traficantes.net/sites/default/files/pdfs/TDS_map8_cap_cog_web.pdf
Bonilla, E. y Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos, la investigación en Ciencias Sociales. Chile: Norma. mas-alla-del-dilema-de-los-metodos.pdf (wordpress.com)
Bonilla, M. y López, A. (2016). Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Cinta moebio, 57, 305-315. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2016000300006 DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-554X2016000300006
Bromm, D. (2023). Estos son los lugares del mundo donde el acceso a Internet sigue siendo un problema. WORLD ECONOMIC FORUM. https://es.weforum.org/agenda/2023/09/estos-son-los-lugares-del-mundo-donde-el-acceso-a-internet-sigue-siendo-un-problema-y-por-que/#:~:text=Seg%C3%BAn%20datos%20de%20la%20Uni%C3%B3n,baja%20y%20media%20en%202020
Candon Mena, J. (2013). Toma la Calle, Toma las Redes: El movimiento 15 M en Internet. España: Atrapasueños. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68730969006
Castells, M. (1997). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Alianza Editorial. https://cpalazzo.wordpress.com/wp-content/uploads/2011/02/manuel_castells-_la_era_de_la_informacion.pdf
Correa, L. (2012). La concepción del valor en las tesis del capitalismo cognitivo. Bases teóricas y aspectos neoclásicos. Buenos Aires. https://www.academia.edu/3562426/Capitalismo_cognitivo_problemas_y_desaf%C3%ADos_para_la_econom%C3%ADa_pol%C3%ADtica?auto=download
Crovi, D. (2009). Jóvenes, migraciones digitales y brecha tecnológica. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, UNAM. 52(209), 119-133. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2010.209.25967 DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2010.209.25967
Crovi, D. (2014). Jóvenes y apropiación tecnológica. La vida como hipertexto. México: FCPyS, UNAM.
Creswell, J. (2015). Educational Research Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. New York: Pearson. EBK-00121.pdf (unmas.ac.id)
Dahlgren Peter (2011). Jóvenes y participación política. Los medios en la Red y la cultura cívica. TELOS (Cuadernos de Comunicación e Innovación). TELOS. http://telos.fundaciontelefonica.com/
Dahlin, Emma (2021). Mind the gap! On the futures of AI research. Humanities y Social Sciences Communications, 8(1), 1-4. https://doi.org/10.1057/S41599-021-00750-9 DOI: https://doi.org/10.1057/s41599-021-00750-9
Delors, Jacques (1993). Libro Blanco de Crecimiento, Competitividad y Empleo.
Lisboa. http://www.ptolomeo.unam.mx:8080/xmlui/bitstream/handle/132.248.52.100/778/A4.pdf?sequence=4
Domínguez Espinoza Edgar Uriel (2010). Software libre: tecnología para la evolución a la sociedad de la información [Tesis para obtener el grado en la Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional Autónoma de México]. TESIUNAM. https://hdl.handle.net/20.500.14330/TES01000665666
Echeburúa, E., y de Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22(2), 91-95. https://www.adicciones.es/index.php/adicciones/article/view/196 DOI: https://doi.org/10.20882/adicciones.196
Fleischer, D., Allegro, F., Zerba, D., Rivas, D., Surmani, F., Hidalgo, S., Berdullas, M., Mena, M., Warjach, D. y Carrasco Bax, G. (2014). Entre la compulsión y la adicción: la tecnología. VI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXI Jornadas de Investigación Décimo Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-035/622
Fuster, M. (2013). Horizontes del procomún digital. Monografías, 16 (36), 89-102. https://www.onlinecreation.info/wp-content/uploads/2013/03/Mayo-Fuster_Documentacion_Social.pdf
García del Castillo, J. (2013). ADICCIONES TECNOLÓGICAS: EL AUGE DE LAS REDES SOCIALES. Salud y drogas, 13(1), 5-13. https://www.redalyc.org/pdf/839/83928046001.pdf DOI: https://doi.org/10.21134/haaj.v13i1.188
García Galera, María Carmen; Del hoyo Hurtado, Mercedes; Fernández Muñoz, Cristóbal. (2014). Jóvenes comprometidos en la Red: El papel de las redes sociales en la participación
social activa. Comunicar (43), 5-43. https://www.redalyc.org/pdf/158/15831058005.pdf
Gaxiola, B. (2023). La evolución del México tecnológico estriba en cerrar la brecha digital con cultura tecnológica y de ciberseguridad: Ikusi. mundo TI. Editorial Fass. https://mundoti.net/la-evolucion-del-mexico-tecnologico-estriba-en-cerrar-la-brecha-digital-con-cultura-tecnologica-y-de-ciberseguridad-ikusi/
Gómez Cruz, Edgar. (2012). De la cultura Kodak a la imagen en red (229-249). Barcelona: Editorial UOC. https://www.academia.edu/1769161/De_la_Cultura_Kodak_a_la_Imagen_en_red_Una_etnograf%C3%ADa_sobre_fotograf%C3%ADa_digital
Grané, J. (2021). ¿Jaque mate digital a la humanidad? educar humanos y resiliar en la era de la inteligencia artificial. dedica. revista de educação e humanidades, (18), 1-24. http://doi.org/10.30827/dreh.vi18.21000 DOI: https://doi.org/10.30827/dreh.vi18.21000
Guber Rosana (2004). “¿Adónde y con quiénes? Preliminares y reformulaciones de la delimitación del campo” en Guber Rosana. El salvaje metropolitano. Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires, Argentina: Paidos.
Guo, A. y Kamar, E., Wortman, V., Wallach, H. y Ringel, M. (2019). Toward Fairness in AI for People with Disabilities: Research Roadmap. ACM ASSETS 2019 Workshop on AI Fairness for People with Disabilities, s.v., 1-9. https://doi.org/10.48550/arXiv.1907.02227 DOI: https://doi.org/10.1145/3386296.3386298
Standing, G. (2011). The Precariat. The New Dangerous Class. Bloomsbury Academic. https://www.hse.ru/data/2013/01/28/1304836059/Standing.%20The_Precariat__The_New_Dangerous_Class__-Bloomsbury_USA(2011).pdf DOI: https://doi.org/10.5040/9781849664554
Han, B. (2014). La Biopolítica. En Psicopolítica. Herder. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt7x7vj.6
Hine, Christine. (2015). Ethnography for the Internet: Embedded, Embodied and Every day. Londres: Bloomsbury Publishing.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) (2023). Estadísticas a propósito del día mundial del Internet (17 de mayo) datos nacionales [pdf]. EAP_ Internet23.pdf (inegi.org.mx)
Jaccard J y Jacoby (2010). Teory Construction and Model Building Skills. A practical Guide for Social Scientists. New York: Guilford Press.
Lafuente, A. (2007). Los cuatro entornos del procomún. Archipiélago. Cuadernos de Crítica de la Cultura (77-78), 15-22. http://hdl.handle.net/10261/2746
Lugo, D. (2020). La apropiación cultural de Internet en la familia por parte de niñas y niños. Un estudio a través de los Talleres Lúdicos-Reflexivos (TLR) [Tesis de maestría en Ciencias Sociales con Orientación en Comunicación y Cultura, Universidad de Guadalajara]. RIUdeG. https://hdl.handle.net/20.500.12104/82683
Lugo L. (2023) Guía para Uso Ético de Inteligencia artificial. Tesicafé: México. (9) Guía para Uso Ético de la Inteligencia artificial: Una Propuesta para la Investigación y Educación | Luis Josué Lugo Sánchez - Academia.edu
Mancilla, M. (2023). Pánico artificial. El avance de la Inteligencia artificial y el miedo al reemplazo humano. Universidad Jesuita de Guadalajara. Departamento de Estudios Socioculturales. https://rei.iteso.mx/items/5482f6b5-d938-4ce1-9204-685c6dd33b8d
Martínez, G. (2017). EL HABITUS. Revista Internacional de Sociología 75(3), 1-14. https://doi.org/10.3989/ris.2017.75.3.15.115 DOI: https://doi.org/10.3989/ris.2017.75.3.15.115
Martínez, G. (2024). Para ti: adicción a TikTok. Psyciencia. https://www.psyciencia.com/para-ti-adiccion-a-tiktok/
Márquez, I. (2016). El debate sobre la esfera pública digital: Apocalípticos e integrados. deSignis, 24, 19-33. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6181098
Mattelart, A. (2001). Historia de la sociedad de la información. Paidos serie comunicación. https://octavioislas.com/wp-content/uploads/2017/04/mattelart-armand-historia-de-la-sociedad-de-la-informacion.pdf
Monterde M. (2015). Emergencia, evolución y efectos del movimiento red 15M. Una aproximación tecnopolítica [Tesis doctoral, Universitat Oberta de Catalunya]. UOC. http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/handle/10609/44901?mode=full
Norris, P. (2001). Digital divide: Civicengagement, informationpoverty, and the Internet worldwide. Cambridge UniversityPress. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139164887
Open IA (2024). Pricing. ChatGPT. https://openai.com/chatgpt/pricing
Orozco, G. y González, R. (2015). Una coartada metodológica: abordajes cualitativos en la investigación en comunicación, medios y audiencias. Editorial Tintable. https://catalogo.biblioteca.iberotijuana.edu.mx/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=29254
Pahl S. (2023) Una brecha emergente: ¿Quién se beneficia de la IA? Industrial analytics platform (IAP.) unido.org. https://iap.unido.org/es/articles/una-brecha-emergente-quien-se-beneficia-de-la-ia
Peña-Cuanda, M. y Esteban-Guilart, M. (2013). El estudio de las identidades desde un enfoque cualitativo. La multi-metodología autobiográfica extendida y los talleres lúdico-reflexivos. EMPIRIA, 26, 175-199. https://www.redalyc.org/pdf/2971/297128938007.pdf DOI: https://doi.org/10.5944/empiria.26.2013.7157
Plasek, A., Clare, M., Boracas, S. y Ferryman, K. (2016). The Social and Economic Implications of Artificial Intelligence Technologies in the Near-Term. The AI Now Report. https://www.semanticscholar.org/paper/The-Social-and-Economic-Implications-of-Artificial-Plasek/c2f30733a3825fdac70d697ddaf3711dd9c8c7d7#cited-papers
Redacción (2020). Cómo usar Netflix la inteligencia artificial para establecer su estrategia de contenidos. PuroMarkething. https://www.puromarketing.com/126/34638/como-usa-netflix-inteligencia-artificial-establecer-estrategia-contenidos
Riquelme, R. (2018). Uno de cada 5 trabajadores mexicanos, propenso a dejar su empleo por rezago tecnológico. El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/amp/capitalhumano/Uno-de-cada-5-trabajadores-mexicanos-propenso-a-dejar-su-empleo-por-rezago-tecnologico-20180726-0060.html
Riquelme, R. (2022). La desigualdad es una constante en el desarrollo digital estatal de México. El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/amp/tecnologia/La-desigualdad-es-una-constante-en-el-desarrollo-digital-estatal-de-Mexico-20221018-0068.html
Robles, M. y De Marco, S. (2011). La participación digital y el comportamiento político de los usuarios de Internet. Un acercamiento descriptivo a la ideología de los internautas. CEIC, 65, 1-32. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3635327.pdf
Salamanca, A. y Crespo, C. (2007). El muestreo en la investigación cualitativa. Nure Investigación, (27). http://www.sc.ehu.es/plwlumuj/ebalECTS/praktikak/muestreo.pdf
Santoni, F. y Mecacci, G. (2021). Four Responsibility Gaps with Artificial Intelligence: Why they Matter and How to Address them. Philosophy y Tecnhnology, 34, 1057-1084. https://doi.org/10.1007/s13347-021-00450-x DOI: https://doi.org/10.1007/s13347-021-00450-x
Schiff, D., Raváko, B., Ayesh, A. Fanti, A. y Lennon, M. (2021). Explaining the Principles to Practices Gap in AI. IEEE Technology and Society Magazine, 40, 81-94. https://doi.org/10.1109/MTS.2021.3056286 DOI: https://doi.org/10.1109/MTS.2021.3056286
Sierra, F. (s.f.). Capitalismo cognitivo y nueva cultura colaborativa: el reto de la transversalidad. Humanidades digitales, diálogo de saberes y prácticas colaborativas en red. Cátedra
UNESCO de comunicación. https://www.javeriana.edu.co/unesco/humanidadesDigitales/ponencias/I_conferencia_principal.html
Sierravigas, L. (2023). Adicción a las Redes Sociales. Revista de Divulgación Científica y Tecnológica, 1 (2), 24-26. https://redicyt.com/OJS/index.php/envio/article/view/76
Solís, P. (2024). Qué es el síndrome FOMO y su relación con la adicción al móvil. La universidad en Internet. https://www.unir.net/educacion/revista/que-es-el-sindrome-fomo-peligros-de-la-adiccion-a-Internet/#:~:text=El%20s%C3%ADndrome%20FOMO%2C%20acr%C3%B3nimo%20en,decisiones%20y%20al%20bienestar%20emocional
Tejeda, J. (2011). Biopolítica, control y dominación. Espiral, Estudios sobre el Estado y Sociedad, 18 (52), 77-107. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-05652011000300003
Unión Internacional de Telecomunicaciones (2022). Informe sobre la conectividad mundial de 2022. Resumen. https://www.itu.int/dms_pub/itu-d/opb/ind/D-IND-GLOBAL.01-2022-SUM-PDF-S.pdf
Vela, F. (2001). “Un acto metodológico básico de la investigación social: la entrevista cualitativa”. En Tarrés María Luisa (Ed.), Observar, Escuchar y Comprender (pp. 63-95). El Colegio de México.
Zuckerfeld, M. (2011). Acceso, Conocimiento y estratificación social en el Capitalismo cognitivo. Congreso Alas. https://www.redalyc.org/pdf/5886/588665429007.pdf