The challenge of democracy: participation and education
Main Article Content
Abstract
The text analyzes the democratic crisis from two areas. First, the lack of political participation and, second, the lack of training of citizens. The above is derived from the foundation of liberalism: freedom as non-interference that allows the citizen to be constrained to be only a voter, displacing him from the public sphere. An issue that, if we continue in this situation, will allow the common good to be delegated—in the hands of a minority. In that sense, a type of citizen training from a classical ethical approach becomes necessary. In this sense, the objective is to show that a training that is based on an important level of ethical order traces the path of civic virtue for the greatest and best deployment of democracy and, therefore, for the authentic care of freedom.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Almond, G. A., y Verba, S. (1992). La cultura política. En Diez textos básicos de ciencia política. Ariel.
Baños, J. (2006). Teorías de la democracia: debates actuales. Andamios, Revista de Investigación Social, 2(4), 35-58. https://doi.org/10.29092/uacm.v2i4.505 DOI: https://doi.org/10.29092/uacm.v2i4.505
Barradas, A. U. (2018). Problemas de la democracia liberal: Un breve análisis. Revista Brasileira de Direito, 14(1), 20. https://doi.org/10.18256/2238-0604.2018.v14i1.2093 DOI: https://doi.org/10.18256/2238-0604.2018.v14i1.2093
Barry Clarke, P. (1996). Ser ciudadano. Sequitur.
Coreth, E. (2007). ¿Qué es el hombre? (Primera). Herder.
Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía (Tercera). Alianza. https://www.alianzaeditorial.es
Cortina, A. (2004). Viabilidad de la ética en el mundo actual. Universidad Iberoamericana Puebla.
Cortina, A. (2012). Ética aplicada y democracia radical (Sexta). Tecnos.
Corvera, T. G. L. (2019). Democracia y formación ciudadana. Instituto Federal Electoral.
Dahl Robert Alan. (2009). La poliarquía: Participación y oposición. Tecnos.
Díaz Hernández, C. (2005). La virtud de la prudencia. MAD.
Encuesta Nacional de Cultura Cívica (ENCUCI) 2020. Recuperada de: https://www.inegi.org.mx/programas/encuci/2020/
Guevara Niebla, G. (2020). Democracia y educación. Instituto Nacional Electora. https://www.ine.mx/cuadernos-divulgacion-cultura-democratica/
Informe País 2020. Recuperado de: https://www.undp.org/es/mexico/publicaciones/informe-pais-2020-el-curso-de-la-democracia-en-mexico
Informe Latinobarómetro 2023: La recesión democrática de América Latina. Recuperado de: https://www.latinobarometro.org/lat.jsp
Juárez, R. S. (2009). La ciudadanía en el pensamiento liberal. Revista Derechos y Libertades, II(21), 95-116.
López Serrano, J. y López Serrano, J. (2010). La participación política ciudadana; sus límites y controles institucionales en el caso mexicano. Estudios Políticos, 9. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484903e.2009.0.18769 DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.24484903e.2009.0.18769
López-Gómez, C. (2011). Education for Democracy and Deliberation: A Rereading in Aristotelian Code. Pensamiento y Cultura, 14(1), 35-48. https://doi.org/10.5294/pecu.2011.14.1.3 DOI: https://doi.org/10.5294/pecu.2011.14.1.3
Melero, M. C. (2001). Liberalismo, participación política y pertenencia cultural. Isegoría, 0(24), 189-198. https://doi.org/10.3989/isegoria.2001.i24.617 DOI: https://doi.org/10.3989/isegoria.2001.i24.617
Ochman, M., & Cantú, J. (2013). Incidencia del ambiente escolar y de las prácticas educativas en las competencias ciudadanas de los estudiantes.
Ovejero, F. (2008). Incluso un pueblo de demonios: Democracia, liberalismo, republicanismo (Primera). Katz Editores. https://doi.org/10.2307/j.ctvm7bc43 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvm7bc43
Sermeño, Á. (2006). Democracia y participación política: los retos del presente. Andamios, Revista de Investigación Social, 2(4), 7-33. https://doi.org/10.29092/uacm.v2i4.504 DOI: https://doi.org/10.29092/uacm.v2i4.504
Somuano, M. F. y Nieto, F. (2014). Ciudadanía en México ¿ciudadanía activa? (Primera). Instituto Nacional Electoral y El Colegio de México.
Strauss, L. (2014). Sin ciudades no hay filósofos. Tecnos.
Touraine, A. (2004). ¿Qué es la democracia? (Segunda Edición). Fondo de Cultura Económica.