Communication in government: the governmental and the public in the transformation of citizen relationship
Main Article Content
Abstract
Democracy development involves changes in the relationship between citizens and governing authorities. This leads, in turn, to transformations in the communication processes from governments, which needs to adopt new paradigms. The aim of this article is to review the ways of approaching communication from government instances. Through a documentary review, the logics of communication from the government are reviewed, focusing on government communication and public communication as two approaches linked to democracy and the political sphere. Thus, it´s shown that both, government communication and public communication are vecessaru for governmets; however, it´s the public nature that entails a greater approachment with citizens.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Aguirre, J. (2012). La participación ciudadana y las redes sociales. En Décimo tercer certamen de ensayo político (pp. 73-94). CEE. http://www.cee-nl.org.mx/educacion/certamen_ensayo/XIIICDEP_MH_Laparticipacion.pdf
Amadeo, B. (2016). El estudio de la comunicación gubernamental: líneas de investigación y futuros desafíos. Austral Comunicación, 5(2), 155-181.
Bonilla, J. y García, E. (1994). Nuevas dinámicas de representación política:movimientos sociales, espacio público y redes de comunicación. Signo y pensamiento, 13(25), 67-82.
Botero, L. (2006). Comunicación pública, comunicación política y democracia: un cruce de caminos. Anagramas, 5(9), 13-27. http://www.redalyc.org/pdf/649/64900202.pdf
Canel, M. (1999). Comunicación política: técnicas y estrategias para la sociedad de la información. Tecnos.
Canel, M. y Sanders, K. (2010). Para estudiar la comunicación de los gobiernos: un análisis del estado de la cuestión. Comunicación y Sociedad, 23(1), 7-48.
Canel, M. y Zamora, R. (2004). La comunicación en las organizaciones políticas: la estrategia permanente en el mercado de la visibilidad de los poderes público. En J. Losada, Gestión de comunicación en las organizaciones (págs. 515-542). Ariel.
Casas, M. (2011). Medios de comunicaciònn, nuevas tecnologías y el futuro de la política. En C. Muñiz, Comunicación, política y ciudadanía. Aportaciones actuales al estudio de la comunicacion política. (págs. 79-102). Fontamara.
Castells, M. (1997, 25 de octubre). ¿Fin del Estado nación? El país. https://elpais.com/diario/1997/10/26/opinion/877816803_850215.html
Dader, J. (2008). La adolescente investigación en Comunicación Política: Estructura del campo y tendencias prometedoras. En M. Martínez Nicolás, Para investigar la comunicación. Propuestas teórico-metodológicas. Tecnos.
Demers, F. y Lavigne, A. (2007). La comunicación pública: una prioridad contemporánea de la investigación. Comunicación y Sociedad (7), 65-87.
Foucault, M. (1979). Microfísica del poder. Edissa.
Galvis, C. y Botero, L. (2013). Comunicación pública de la ciencia como factor de consolidación democrática. Redes.com (7), 25-41. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4496912.pdf
Gasió, G. y Amadeo, B. (2001). Notas sobre una experiencia de comunicación gubernamental: el Ministerio de Economía argentino, 1991-1996. En O. De Masi, Comunicación gubernamental (págs. 33-60). Paidós.
González, E. (2008). El perfil del ciudadano en una democracia.: Gobierno del Estado de Querétaro.
Habermas, J. (1994). Historia y crítica de la opinión pública. G. Gili.
Meadow, R. (1980). Politics as Communication. Ablex Publishing.
Mill, J. S. (1861). Representative Government. Batoche Books.
Monterroso, N. (2009). El estudio del desarrollo. Etapas y paradigmas teóricos. Universidad Autónoma del Estado de México.
O’Reilly, T. (2005, 30 de septiembre). O’Reilly. What is Web 2.0. Design patterns and business models for next generation of software: http://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html
Ornstein, N., y Mann, T. (2000). The permanent campaign and its future. American Enterprise Institute.
Pateman, C. (1970). Participation and Democratic Theory. Cambridge University Press.
Peña, T. y Pirelo, J. (2007). La complejidad del análisis documental. Información, cultura y sociedad: revista del Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas (16), 5581. https://www.redalyc.org/pdf/2630/263019682004.pdf
Rawls, J. (1971). A theory of Justice. The Belknap Press of Harvard University Press.
Riorda, M. (2011). La comunicación gubernamental como comunicación gubernamental. Politai. (3)2, 96-111. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/13956
Sartori, G. (1993). ¿Qué es la democracia? Editorial Patria.
Schumpeter, J. (1943). Capitalism, Socialism and Democracy. Allen & Unwin.
Serrano, A. (2015). La participación ciudadana en México. Estudios Políticos(34), 93-116.
Subirats, J. (2007). Democracia, participación ciudadana y transformación social. En I. Ahedo y P. Ibarra, Democracia participativa y desarrollo humano (págs. 23-36). Dykinson.
Tironi, E. y Cavallo, A. (2008). Comunicación estratégica. Vivir en un mundo de señales. Taurus.
Villodre, J. (2019). Innovación pública abierta. Eunomía. Revista en Cultura de la Legalidad (17), 314-327. https://doi.org/10.20318/eunomia.2019.5036
Wolton, D. (2000). Internet, ¿Y después?. Una teoría crítica de los nuevos medios de comunicación. Gedisa.
Zallo, R. (2016). Tendencias en comunicación. Cultura digital y poder. Gedisa