Algorithmic mediation in the construction of public opinion in socio-digital media within the framework of political communication

Main Article Content

Christian Heriberto Monge Olivarría

Abstract

The objective of this article is to identify the communicative practices that revolve around the construction of public opinion in socio-digital networks on matters of political interest in society. The methodology obeys a documentary design with a qualitative approach that was carried out under a bibliographic review in an exploratory study that allowed us to know the limit of the frontier of knowledge about communicative practices in digital environments. For the theoretical references, concepts such as public opinion, deliberative democracy and the public sphere of the classic author Habermas were taken, as well as contemporary authors who speak about socio-digital networks, communicative practices, spiral of silence, homophilia, among others. The findings allow us to understand the algorithmic culture mediated through the use of technologies, which allowed us to have an approach to the problems of the communicative practices of political groups that operate fictively for or against preferences in socio-digital networks by affect the political life of society.

Downloads

Download data is not yet available.

PLUMX Metrics

Article Details

How to Cite
Monge Olivarría, C. H. (2022). Algorithmic mediation in the construction of public opinion in socio-digital media within the framework of political communication. Sintaxis, (8), 155–169. https://doi.org/10.36105/stx.2022n8.10
Section
Artículos
Author Biography

Christian Heriberto Monge Olivarría, Universidad Autónoma de Sinaloa

Licenciado en Informática por la Universidad Autónoma de Sinaloa (uas). Maestro en Tecnología Educativa por la Universidad DaVinci. Cursa el Doctorado en Investigación de la Comunicación por la Universidad Anáhuac México, Campus Norte. Profesor universitario de la uas en las áreas de ciencias de la comunicación y tecnologías de la información. Director del Centro de Estudios Superiores de El Rosario de la uas (2014-2017). Tiene publicaciones en la Revista Santiago de la Universidad de Oriente de Cuba (2017), así como en la editorial de la Universidad Autónoma de Sinaloa (2018).

References

Álvarez-Monsiváis, E. (2017). ¿Quién ganó el debate en el Estado de México? Las encuestas en Twitter como síntoma de post verdad. Virtualis, 8(16), 4-29. https://goo.su/PisH6GX

Arcila-Calderón, C. Ortega-Mohedano, F., Jiménez-Amores, J. y Trullenque, S. (2017). Análisis supervisado de sentimientos políticos en español: clasificación en tiempo real de tweets basada en aprendizaje automático. El profesional de la información, 26(5), 973-982. https://doi.org/10.3145/epi.2017.sep.18

Berumen, G. y Medellín, L. (2016). Marketing de los candidatos a la gubernatura de Nuevo León en las redes sociales durante el proceso electoral de 2015. Apuntes electorales: Revista del Instituto Electoral del Estado de México, 15(54) 57-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6426364

Bu, Z., Xia, Z., y Wang, J. (2013). A sock puppet detection algorithm on virtual spaces. Knowledge-Based Systems, 37(January), 366-377. https://doi.org/10.1016/j.knosys.2012.08.016

Casero-Ripollés, A. (2018). Research on political information and social media: Key points and challenges for the future. El profesional de la información, 27(5), 964-974.

http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2018/sep/01_esp.pdf

Contreras-Padilla, S. (2018). Facebook como motor de la posverdad en Zacatecas, México. Estudios en derecho a la información, (10), 27-47. https://revistas.juridicas.unam.mx/index.php/derecho-informacion/article/view/12465

De-la-Garza-Montemayor, D., Peña-Ramos, J. y Recuero-López, F. (2019). La participación política online de los jóvenes en México, España y Chile. Comunicar, 27(61), 83-92. http://dx.doi.org/10.3916/C61-2019-07

Habermas, J. (1989). The structural transformation of the public sphere. MIT Press.

Habermas, J. (1998): Facticidad y validez. Trotta.

Habermas, J. (1981). Historia y crítica de la opinión pública: la transformación estructural de la vida pública. Gustavo Gili.

Larrondo, A., i Gras, J. M., y Terradillos, J. O. (2019). Feminist hashtag activism in spain: Measuring the degree of politicisation of online discourse on #YoSíTeCreo, #HermanaYoSíTeCreo, #Cuéntalo y #NoEstásSola. Communication & Society, 32(4), 207-221. http://dx.doi.org/10.15581/003.32.4.207-221

Noelle-Neumann, E. (1995). El espiral del silencio (Opinión pública. Nuestra piel social). Paidós.

Papacharissi, Z. (2002). The virtual sphere: The internet as a public sphere. New Media & Society, 4(1), 9–27. https://doi.org/10.1177/14614440222226244

Pariser, E. (2011). The filter bubble: What the Internet is hiding from you. Penguin Press.

Rodríguez-Cano, C. (2018). Los usuarios en su laberinto: burbujas de filtros, cámaras de eco y mediación algorítmica en la opinión pública en línea. Virtualis, 8(16), 57-76.

https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/250/218

Rodríguez-Estrada, A., Muñiz, C. y Echeverría, M. (2020). Relación de la participación política online y offline en el contexto de campañas subnacionales. Cuadernos.info, (46), 1-23. https://dx.doi.org/10.7764/cdi.46.1712

Santander, R. (2021). El troleo en el esquema de las prácticas políticas. Contratexto, (035), 91-111. https://doi.org/10.26439/contratexto2021.n035.5034

Schwab, K. (2016). La Cuarta Revolución Industrial: qué significa, cómo responder. Foro Económico Mundial. https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-fourth-industrial-revolution-what-it-means-and-how-to-respond

Valera-Ordaz, L. (2012). ¿Deliberación 2.0 o radicalización de la retórica partidista? Un análisis de las discusiones políticas en los muros de Facebook de candidatos políticos españoles. Textual & Visual Media, (5), 311-340. https://textualvisualmedia.com/index.php/txtvmedia/article/view/79/64

Valera-Ordaz, L., Calvo, D y López-García, G. (2018). Conversaciones políticas en Facebook. Explorando el papel de la Homofilia en la argumentación y la interacción comunicativa. Revista Latina de Comunicación Social, (73), 55-73. http://www.revistalatinacs.org/073paper/1245/04es.html

Valera-Ordaz, L. y Doménech-Beltrán, J. (2020). Perfil sociodemográfico y actitudes políticas de los grupos a favor y en contra de limitar la libre circulación de información durante la pandemia. Profesional de la información, 29(6). https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.16