Studies on institutional communication in museums, cultural human rights and public policies: an approach to the state of the art
Main Article Content
Abstract
The article presents the main methodological characteristics and results of fifteen articles and one thesis, which were selected after an initial search on recent research on issues of institutional communication in museums, cultural human rights and public policies. The investigation is part of the process to establish the state of the art —state of the art—, of an ongoing investigation that analyzes the relationship between the institutional communication of museums and the cultural human rights of youth, within the framework of public policies in Mexico. The articles were identified from the search in databases such as EBSCO host, ProQuest, Latindex, Dialnet and Scielo, and were published in peer-reviewed journals between 2018 and 2022.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Anexo xviii-1. Anexos al Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024. (2019). Gaceta Parlamentaria, 5266. http://gaceta.diputados.gob.mx/PDF/64/2019/abr/20190430-XVIII-1.pdf
Bartolucci, J. (2021). Una mirada heurística a los resultados de las pruebas PISA (2000-2018): las habilidades den lectura de los jóvenes de 15 años en México. Revista CS, 34, 301-335, https://doi.org/10.18046/recs.i34.4196 DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i34.4196
Capriotti, P., y Losada-Díaz, J. (2018). Facebook as a dialogic communication tool at the most visited museums of the world. El profesional de la información. 27(3), 642-650, https://doi.org/10.3145/epi.2018.may.17 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2018.may.17
Cordón-Benito, D., Maestro-Espínola, L. y Abuín-Vences, N. (2022). Comunicación corporativa: La gestión del diálogo para recuperar la confianza y derribar barreras culturales en los museos. Fonseca. Journal of Communication, 24, 163-182, https://doi.org/10.14201/fjc.28291 DOI: https://doi.org/10.14201/fjc.28291
Del Moral, ME, Guzmán, AP y Bellver, MC. (2021). Consumo y ocio de la Generación Z en la esfera digital. Revista Prisma Social, (34), 88-105. Recuperado a partir de https://revistaprismasocial.es/article/view/4320
DOF. (2020). Programa Sectorial de Cultura 2020-2024. Secretaría de Cultura. Programa Sectorial derivado del Plan Nacional de Desarrollo 2020-2024. https://dof.gob.mx/nota_detalle.phpcodigo=5596142&fecha=03%2F07%2F2020#gsc.tab=0)
Estévez, AM. (2022). Los aportes de la Teoría Crítica al análisis de la tecnocracia y las políticas públicas. Estudios de Derecho, 79(173), 273-307. https://doi.org/10.17533/udea.esde.v79n173a11 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.esde.v79n173a11
Fernández-Fernández, V., Suárez, M., y Calaf, R. (2021). Comunicación en museos a través de redes sociales durante la pandemia: desvelando nuevas oportunidades de interacción. Fonseca,Journal of Communication. (23), 129-149. https://doi.org/10.14201/fjc202123129149 DOI: https://doi.org/10.14201/fjc202123129149
García-Martín, I., Ortega-Mohedano, F., y Pérez-Peláez, M. (2021). Comunicación y espacios culturales en tiempos de COVID-19. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 154, 21-43. https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1261 DOI: https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1261
Hopenhayn, M. (2022). La cultura del privilegio y la igualdad de derechos: antípodas por resolver en las democracias latinoamericanas. El Trimestre Económico, 89(353), 257-275. https://doi.org/10.20430/ete.v89i353.1419 DOI: https://doi.org/10.20430/ete.v89i353.1419
Levrand, N. (2021). Incidencia de COVID-19 en los derechos culturales. Questión/Cuestión, 3(69). https://doi.org/10.24215/16696581e565. Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/6296 DOI: https://doi.org/10.24215/16696581e565
Mangset, P. (2020). The end of cultural policy? International Journal of Cultural Policy, 26(3), 398-411. https://doi.org/10.1080/10286632.2018.1500560 DOI: https://doi.org/10.1080/10286632.2018.1500560
Mas, JM. (2018). Museos españoles en Facebook: análisis de su comunicación como museos sociales. Revista de Comunicación, 17(22), 185-207. https://doi.org/10.26441/RC17.2- 2018-A8 DOI: https://doi.org/10.26441/RC17.2-2018-A8
Peters, T. (2021). Institucionalización y consumo cultural: continuidades y transformaciones de las lógicas de acceso a las artes en Chile (2003-2017). Atenea 523, 77-94. https://doi. org/10.29393/AtAt523-411TPIC10411 DOI: https://doi.org/10.29393/AtAt523-411TPIC10411
Restrepo, J., Cotrina, Y. y Daza, A. (2020). Obligaciones de los estados en materia de derechos económicos, sociales y culturales en el sistema universal de derechos humanos. Encuentros, 18(02), 164-173.
http://ojs.uac.edu edu.co/index.php/encuentros/article/view/2529 https://doi.org/10.15665/encuen.v18i02.2529
Saldaña, RA, Rodríguez, N. y Rodríguez, V. (2020). Políticas públicas y planificación estratégica en Perú. Revista Quipukamayoc, 28(57), 101-111. https://doi.org/10.15381/quipu.v28i57.18636 DOI: https://doi.org/10.15381/quipu.v28i57.18636
Sarmiento, D. (2018). Apropiación de espacios culturales. El Museo de Arte Indígena Contemporáneo. Un estudio de caso [Tesis de maestría]. Facultad de Diseño de la Universidad Autónoma del Estado de Morelos. http://riaa.uaem.mx/xmlui/bitstream/handle/20.500.12055/624/SAHDRL08T.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Valencia-Martínez, J. (2022). La Implementación de las Políticas Públicas: una exploración teórica de su dimensión organizacional. Lúmina. Revista Iberoamericana de Desarrollo y Organizaciones, 23(1), E0015. https://doi.org/10.30554/lumina.v23.n1.4197.2022 DOI: https://doi.org/10.30554/lumina.v23.n1.4197.2022