Gathering and highlighting intangible cultural heritage in an outlying neighborhood through audiovisual methods. A Learning-Service experience from design studies

Main Article Content

Alicia Morales Pereyra
https://orcid.org/0000-0003-2435-6557
Carlos Jiménez-Martínez
https://orcid.org/0000-0002-4991-3121

Abstract

This article explores the utilization of audiovisual methods to gather, safeguard and showcase intangible cultural heritage within an outlying neighborhood, Las Moraditas de Taco (Santa Cruz de Tenerife). This paper will specifically discuss the experience of Telecafecito en Las Moraditas -“a nice cup of coffee in Las Moraditas neighbourhood- an strategic proposal to assist community engagement while ensuring oral memory compilation during the COVID-19 confinement. This action is framed in Amoraditas initiative, which employs participatory action-research and service-learning strategies from the design studies, in order to dignify and screen collective memory and promote sense belonging. The study, by means of several valuations, reveals the successful outcomes of the experience, indicating its impact on community engagement, empowerment, and intergenerational relations. The assessment highlights how the initiative effectively adapted during challenging circumstances, enabling the ongoing provision of tangible value to the community.

Downloads

Download data is not yet available.

PLUMX Metrics

Article Details

How to Cite
Morales Pereyra, A., & Jiménez-Martínez, C. (2024). Gathering and highlighting intangible cultural heritage in an outlying neighborhood through audiovisual methods. A Learning-Service experience from design studies. Sintaxis, (12), 130–141. https://doi.org/10.36105/stx.2024n12.11
Section
Artículos
Author Biographies

Alicia Morales Pereyra, Universidad de La Laguna

Investigadora predoctoral en el Departamento de Bellas Artes de la Universidad de La Laguna y miembro el Grupo de Investigación e Innovación en Diseño de la Universidad de La Laguna y de la Unidad de Transferencia de su Fundación General: “BISAGRA, Diseño, Pensamiento Visual y Facilitación Gráfica”. Licenciada en Diseño en 2017 por la misma universidad, posee también dos máster oficiales: Máster en Innovación en Diseño para el Sector Turístico por la Universidad de La Laguna y Máster en Evaluación y Gestión del Patrimonio Cultural por la Universidad de Salamanca. Actualmente compagina su investigación con su trabajo en la Oficina de Innovación Cívica, una cooperativa de arquitectura, urbanismo y diseño con sede en Santa Cruz de Tenerife.

Carlos Jiménez-Martínez, Universidad de La Laguna

Profesor Contratado Doctor del Departamento de Bellas Artes y coordinador del Grupo de Investigación e Innovación en Diseño de La Universidad de La Laguna. Ha sido director del Departamento de Diseño de Producto e Interiores de ESDi, docente e investigador contratado en Italia en la Università degli Studi di Sassari, y en Túnez en la Université de la Manouba e ISBAS de Sousse, como parte del equipo la Universitat de Barcelona para la implementación en el país del “Máster en Diseño para el Desarrollo Local Sostenible de las Producciones Artesanales Locales”, en el marco del Programa Europeo de Cooperación TEMPUS, para la modernización de la Educación Superior en países socios de la UE.

References

Batty, E. (2009). Reflections on the use of oral history techniques in social research. People, Place, Policy Online, 3(2), 109-121. https://doi.org/10.3351/ppp.0003.0002.0004 [Accessed 15 June, 2021] DOI: https://doi.org/10.3351/ppp.0003.0002.0004

Cross, N. (2006). Designerly Ways of Knowing. Springer-Verlag London. Greenwood, D., Whyte, W., Harkavy, I. (1993). Participatory Action Research as a Process and as a Goal. Human Relations, Studies towards the Integration of the Social Sciences, 46(2),175-192. https://doi.org/10.1177/001872679304600203 [Accessed 9 July, 2021]. DOI: https://doi.org/10.1177/001872679304600203

Manzini, E. (2018). Design when everybody designs: An introduction to design for social innovation. Experimenta Theoria.

Morales-Pereyra, A., Jiménez-Martínez, C. (2020). Designing community engagement experiences while collecting oral memories from the eldery. A case study through videoconferencing platforms under coronavirus confinement. In D. Jordà Bou (Presidency), I Congreso

Internacional de Creatividad e Innovación en el Diseño “Design Challenges”. https://www.researchgate.net/publication/350754980_Designing_community_engagement_experiences_while_collecting_oral_memories_from_the_eldery_A_case_study_through_videoconferencing_platforms_under_coronavirus_confinement [Accessed 1 April, 2021]

Obra Social” La Caixa”. (2015). Juntos por la Convivencia. Claves del Proyecto de Intervención Comunitaria Intercultural. (Volumen 1: Convivencia y Cohesión Social). https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=714272 [Accessed 4 March, 2021]

Participatory Research Cluster, Institute of Development Studies, supported by the Swiss Agency of Development and Cooperation. (n.d.) Participatory Action Research. https://www.participatorymethods.org/glossary/participatory-action-research [Accessed 9 July, 2021].

Pilay, L., Neves, M. (2020) Diseño para la valorización del patrimonio cultural-gráfico de la ciudad. Gráfica, 8(15), 55-61. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.171 [Accessed 15 April, 2020]. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/grafica.171

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (n.d.). Safeguarding without freezing. https://ich.unesco.org/en/safeguarding-00012 [Accessed 1 April, 2021].

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (n.d.). What is Intangible Cultural Heritage? https://ich.unesco.org/en/what-is-intangible-heritage-00003 [Accessed 1 April, 2021].

Zapata, V., Mesa, A., Fonte, M. (2020). Procesos comunitarios como vías de inclusión social: La participación de las personas inmigrantes en el proyecto ICI Taco de Tenerife. Revista “Cuadernos Manuel Giménez Abad”, 7, 58-69. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? codigo=7278515 [Accessed 4 March, 2021].