Techno-educational convergences in the training of communication professionals: a look from the ontology of language and emotional intelligence
Main Article Content
Abstract
The training of the communication professional is becoming more and more complex, this derived from the accumulation of information that comes from the traditional means of communication, but above all from the new information and communication technologies. This scenario has reconsidered the roles of those who are in their training process and of those who act as mediators of it (teaching staff), as well as the strategies that are used, the contents and the very meaning of the profession. The objective of this research was to analyze the perceptions of students in relation to their learning processes based on the ontology of language, cultural convergence and emotional education. The methodology used was qualitative through questionnaires and participant observation. The results show that youth are eager for dynamic and participatory experiences; of knowledge related to digital communicative environments; spaces for collaboration and strategies that develop reflection and divergent thinking. In the conclusions, the recognition of the video game as a didactic resource in teaching, the changes in the modes of production and reception of content, the diversification of channels and emotions as a cognitive referential field stand out.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Agudelo, A. (2019). La apropiación en la comunicación y en la educación. Construcción teórica de la apropiación desde las experiencias comunicativas de estudiantes universitarios. Signo y Pensamiento, 38(75), 1-14. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp38-75.acec
Berger, P. y Luckmann, T. (1967). La construcción social de la realidad. Amorrurtu.
Brackett, M. (2020). Permiso para sentir. Diana.
Echeverría, R. (2014). Ontología del lenguaje. Granica.
Fernández-Castrillo, C. y Rogel, C. (2022). La creatividad vernácula en la era digital: enseñanza de la comunicación publicitaria en entornos conectivos. Icono 14, 20(1), 1-16. https://0-doi-org.biblioteca-ils.tec.mx/10.7195/ri14.v20i1.1700
Galvis, A. H. y Duart, J. M. (2020). Uso transformador de tecnologías digitales en educación superior. Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia y RedUnete. https://doi.org/10.16925/9789587602456
García Corredor, C. P., Castellanos Barbosa, Á. M., y Pereira González, J. M. (2019). La enseñanza de la comunicación: una mirada a los enfoques teóricos y metodológicos de profesores y programas de teorías de comunicación en Bogotá. Signo y Pensamiento, 38(75), 78-91. https://0-doi-org.biblioteca-ils.tec.mx/10.11144/Javeriana.syp38-75.ecme
Garfias, J.A. (2017). Aportes para la construcción de teorías del videojuego. Universidad Nacional Autónoma de México.
Gayà, C., Rizo, M. y Vidal, D. (2022). Comunicación, cultura y relato: Una propuesta para repensar las bases teóricas de la comunicación participativa. Estudios Sobre Las Culturas Contemporáneas, 26(55), 11-28.
Gil, A., Castro, F. y Posada, V. (2020). Investigar la identidad de género: representaciones colectivas, comunicación y lenguaje. Anagramas Rumbos y Sentidos de La Comunicación, 19(37), 87-109. https://doi.org/10.22395/angr.v19n37a5
Graham, C. R. (2006). Blended learning systems. definition. current trends, and future directions. The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs. Pfeiffer. http://curtbonk.com/graham_intro.pdf
Gray, A. (2016). The 10 skills you need to thrive in the Fourth Industrial Revolution. World Economic Forum. https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-10-skills-you-need-to-thrive-in-the-fourth-industrial-revolution/
Jenkins, H. (2008). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós.
Martín-Barbero, J. (2017). Visibilidad (es) y visualidad (es). Ver con los otros. FCE.
Martínez, L. (2020). La adquisición de competencias profesionales periodísticas en un entorno real: la experiencia de “Lorca Resiliente”. Metodologías participativas en la enseñanza de la Comunicación. Experiencias de innovación docente en el ámbito universitario, 36-55. Octaedro. https://0-elibro-net.biblioteca-ils.tec.mx/es/ereader/consorcioitesm/157695?page=8
Martínez, S. y Martínez, A. (2020). Aprendizaje activo y multidisciplinar a través de las campañas promocionales de las fiestas de Moros y Cristianos de Villena (Alicante). Martínez, L. (coord.), Metodologías participativas en la enseñanza de la Comunicación. Experiencias de innovación docente en el ámbito universitario. pp. 14-35. Octaedro.
https://0-elibro-net.biblioteca-ils.tec.mx/es/ereader/consorcioitesm/157695?page=8
Maturana. H. (1997). Lenguaje y realidad: el origen de lo humano. Revista Colombiana de Psicología. (5-6), 200-203. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4895336.pdf
Maturana, H. (1995). La realidad: ¿objetiva o construida? Anthropos.
Mendoza, M. (2021). Apuntes para un rediseño en la enseñanza de la comunicación universitaria en México a partir de la pandemia. Sintaxis, (7), 50-77. https://doi.org/10.36105/stx.2021n7.03
Rizo, M. (2022). Comunicación, cuerpo y emociones. La incorporación de la dimensión emocional en la investigación de la comunicación. Comunicación y Sociedad, e8258, 1-22. https://doi.org/10.32870/cys.v2022.8258
Rosenberg, M. (2006). Comunicación no violenta. Un lenguaje de vida. Gran Aldea Editores.
Trejo-Quintana, J. (2020). La falta de acceso y aprovechamiento de los medios y las tecnologías: dos deudas de la educación en México. H. Casanova Cardiel (coord.), Educación y pandemia: una visión académica, 122-129. Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.
Universitat Pompeu Fabra. (s.f.). Aprendizaje híbrido. Espacio de innovación, escuela de ingenierías UPF y departamento TIC. https://www.upf.edu/es/web/usquid-etic/aprenentatge-hibrid
Vera Campillay, E. (2016). El meme como nexo entre el sistema educativo y el nativo digital: tres propuestas para la enseñanza de Lenguaje y Comunicación. Revista educación y tecnología, (9), 1-15.