Challenges of digital journalism and the social imaginaries of the profession in Latin America
Main Article Content
Abstract
The paper aims to find out how social imaginaries about digital journalism in Latin America are being configured, based on an exploratory review of research carried out in this regional context. Its initial support is that the development of digital journalism has brought consequences for the profession both in the level of competencies and credibility, as well as in the organizational and labor fields; hence, the analysis of imaginaries of the profession in the scenario of digital networks offers an overview of the intersubjective realities that are glimpsed as a challenge. In general, a persistent distinction is observed between the traditional and the digital as emerging, combined with meanings of professionalism, responsibility, credibility and trust.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Albertini, E. (2016). Nuevas prácticas y rutinas del periodismo digital. Letras,(05), 195-203.
Anderson, B. (2021). Comunidades imaginadas: reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Fondo de Cultura Económica.
Arias, N., Núñez, J., y Vargas, W. (2021). Inequidad de género en el tratamiento de información sobre fútbol en periodismo deportivo televisivo: Win Sports, ESPN y Fox Sports. (Tesis de licenciatura). Universidad Autónoma de Bucaramanga.
Arzate, E., López, J., y Mancilla, L. (2017). Periodismo del siglo xxi, Notimex, ecosistema digital. Notimex, CONEICC. https://www.researchgate.net/publication/319730252_Periodismo_del_Siglo_XXI_Notimex_ecosistema_digital
Barrios, A. (2013). El ciberperiodismo en México: realidades, desafíos y oportunidades. [Tesis doctoral]. Universidad de Santiago de Compostela.
Borges, G. (2018). Two newsrooms and the daily reinvention of journalism. Brazilian Journalism Research, 14(2), 460-485. https://doi.org/10.25200/BJR.v14n2.2018.1091 DOI: https://doi.org/10.25200/BJR.v14n2.2018.1091
Castoriadis, C. (1997). El imaginario social instituyente. Zona Erógena (35), 1-9.
Castoriadis, C. (2013). La institución imaginaria de la sociedad. Tusquets.
Cegarra, J. (2012). Fundamentos teórico epistemológicos de los imaginarios sociales. Cinta de Moebio (43), 1-13. https://doi.org//10.4067/S0717-554X2012000100001 DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-554X2012000100001
Crovi, D. (2016). Ciberperiodismo en Iberoamérica, 241-257. Fundación Telefónica-Universidad de Navarra-Ariel. https://hdl.handle.net/10171/42336
De León, S. (2018). Una mirada a las rutinas no convencionales de producción periodística en México. Estudios sobre periodismo en México: Despegue e Institucionalización, 149-170. Universidad de Guadalajara.
Edelman. (2020). Barómetro de confianza. https://n9.cl/livy1
Edelman. (2022). Barómetro: el ciclo de la confianza. https://n9.cl/ak2dg
Fuentes, R. (2018). El freelanceo, futuro de los periodistas. Al momento. http://almomento.mx/diario-ejecutivo-el-freelanceo-futuro-de-losperiodistas/
Girola, L. (2012). Representaciones e imaginarios sociales. Tendencias recientes en la investigación. Tratado de metodología de las ciencias sociales: Perspectivas actuales. FCE-UAM.
Gómez, C. (2020). De twitter a la prensa digital: el caso Braian Gallo. Questión, 2(66), 1-25. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/5912 DOI: https://doi.org/10.24215/16696581e459
González, C. (2016). La prensa mexicana y su evolución del papel a las plataformas Web y móvil para la distribución múltiple de sus noticias. El caso de El Imparcial de Hermosillo (1937-2014) [Tesis doctoral]. Universidad de Málaga.
Gutiérrez, I. (2022). Apuntes sobre ciberperiodismo y problemáticas conexas. Vida Digital. Efectos sociales. UNAM.
Harcup, T., y O’Neill, D. (2017). What is News? News values revisited (again). Journalism Studies, 18(12), 1470-1488. https://doi.org/10.1080/1461670X.2016.1150193 DOI: https://doi.org/10.1080/1461670X.2016.1150193
IFT (2017). Marco Internacional y recomendaciones de la banca ancha en el escenario mexicano. https://n9.cl/wu1tr
Loaiza, V. (2019). La función de las comunidades virtuales de periodistas y las nuevas rutinas periodísticas en la estructuración de las salas de redacción en la era digital, caso La Barra Espaciadora, Ecuador [Tesis de maestría]. Universidad de los Hemisferios.
López-García, X., Rodríguez-Vázquez, A., y Pereira-Fariña, X. (2017). Competencias tecnológicas y nuevos perfiles profesionales del periodismo actual. Comunicar, 53, 81-90. https://doi.org/10.3916/C53-2017-08 DOI: https://doi.org/10.3916/C53-2017-08
Loyola, I. y Víada, M. (2020). Los desafíos de la convergencia mediática: disrupciones y reconfiguraciones en el periodismo. Géneros Textuales/Discursivos y los Medios, 67-76. Universidad Nacional de Córdoba.
Lugo, L. (2022). Argumentación sin deliberación: interactividad periodística en internet y twitter sobre los muertos del huracán María. Caribbean Studies, 50(1), 79-105. https://doi.org/10.1353/crb.2022.0003 DOI: https://doi.org/10.1353/crb.2022.0003
Martínez-García, L., y Navarro, C. (2018). Organización laboral y perfiles profesionales de los nuevos medios digitales españoles creados por periodistas en tiempos de crisis. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(2), 1445-1458. https://doi.org/10.5209/ESMP.62227 DOI: https://doi.org/10.5209/ESMP.62227
Memos, C. (2014). Castoriadis and critical theory: crisis, critique and radical alternatives. Springer. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137034465
Meneses, M. (2010). La industria del periodismo y su transición a la convergencia digital: ciberperiódicos y periodistas convergentes en México. Virtualis, 2, 44-59. https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/28
Meneses, M. (2013). Convergencia en la industria periodística mexicana, Algo más que una reconversión tecnológica. Industrias culturales en México. Reflexiones para actualizar el debate. Universidad Autónoma de México/Tintable.
Menesses, M. (2011). Periodismo convergente: Tecnología, medios y periodistas en el siglo xxi. Porrúa.
Molina, L. (2022). Tipicidades del ciberperiodismo cubano contemporáneo. Desafíos para la investigación académica y el ejercicio profesional. Islas, 6(202), 17-27.
Moscovici, S. (1986). Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Paidós.
Newman, R. (2022). Resumen ejecutivo. Digital news report 2022. https://n9.cl/z3r7u
Newman, R., y Fletcher, R. (2020). Periodismo, medios y tecnología: tendencias y predicciones para 2020. Digital news report. https://n9.cl/hlxfw
Pellegrini, S. (2010). Análisis conceptual del Periodismo Ciudadano. Palabra clave, 271-290. http://www.scielo.org.co/pdf/pacla/v13n2/v13n2a04.pdf DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2010.13.2.3
Puente Martínez, G. (2019). El periodista en la era digital: transformaciones y cambios del oficio periodístico en la prensa escrita [Tesis de licenciatura]. Pontificia Universidad Católica del Ecuador.
Ramos, Y., y Rivera, D. (2019). Competencias profesionales de periodismo digital en diarios ecuatorianos. RISTI, 20(5), 204-216.
Raphael, R. (2017). Periodismo urgente, manual de investigación 3.0. Instituto Nacional de Transparencia, Acceso a la Información y Protección de Datos Personales (INAI)-Ariel.
Retegui, L. (2012). Digitalización y cambios en las rutinas laborales. ¿Qué pasa con el marco jurídico? Congreso de periodismo y medios de comunicación (COPEM), FPyCS/UNLP.
Salas, T., Hernández, O., Real, J., y Barrientos, J. (2021). Ciberperiodismo regional en Chihuahua. Violencia, supervivencia e inseguridad como aspectos psicológicos de atención. Dilemas Contemporáneos, 8(especial), 1-22. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2582 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2582
Salaverría, R., y García, J. (2008). La convergencia tecnológica en los medios de comunicación: retos para el periodismo. Tripodos. 23, 31-47. https://n9.cl/f9wym
Salaverría, R. (2018). La RAE renueva las definiciones de periodismo y periodista. Ideas on Journalism by Ramón Salaverría. http://www.salaverria.es/blog/2018/12/22/la-rae-renueva-las-definiciones-de-periodismo-y-periodista/
Salaverría, R. (2019a). Digital journalism. The international encyclopedia of journalism studies, 1-11. https://doi.org/10.1002/9781118841570.iejs0189 DOI: https://doi.org/10.1002/9781118841570.iejs0189
Salaverría, R. (2019b). Periodismo digital: 25 años de investigación. Artículo de revisión. El Profesional de la Información, 28 (1), 1-27. https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.01
Salaverría, R., Buslón, N., López-Pan, F., León, B., López-Goñi, I., y Erviti, M. C. (2020). Desinformación en tiempos de pandemia: tipología de los bulos sobre la Covid-19. El profesional de la información (EPI), 29(3), 1-15. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.15 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.15
Salaverría, R., Harlow, S., y de Lima, M. (2022). Medios nativos digitales de Latinoamérica: un panel de expertos. Universitat Pompeu Fabra.
Sánchez, M., y London, S. (2020). La pobreza y el discurso de los mass media. Un estudio de la prensa local argentina. Ámbitos: Revista internacional de comunicación, 49, 136-157. https://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i49.09 DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i49.09
Sánchez-García, P., Campos-Domínguez, E., y Berrocal, S. (2015). Las funciones inalterables del periodista ante los perfiles multimedia emergentes. Revista Latina de Comunicación Social. 70, 187-208. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1042 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1042
Santillán, J. (2019). El perfil del periodista en la era digital: Una aproximación académica para comprender sus desafíos y oportunidades. Cultura, 33, 87-118. https://doi.org/10.24265/cultura.2019.v33.06 DOI: https://doi.org/10.24265/cultura.2019.v33.06
Soengas, X., y Sixto, J. (2019). La comunicación en una sociedad hiperconectada: nuevas estrategias del periodismo. La comunicación en el escenario digital: Actualidad, retos y prospectivas. Pearson Educación-UTPL.
Taraborrelli, D. (2022). Periódicos digitales argentinos en un marco de concentración. Un análisis cuantitativo de propiedad, audiencia y origen geográfico. Avatares de la Comunicación y la Cultura (24), 1-23.
https://publicaciones.s sociales.uba.ar/index.php/avatares/ article/view/7610
Torres, A. (2018). Los retos de la enseñanza universitaria del periodismo digital emprendedor en México. Global Media Journal México, 15(29), 5-21. https://gmjmexico.uanl.mx/index.php/GMJ_EI/article/view/329
Tovar, M. (2012). Castoriadis, Foucault, and autonomy: new approaches to subjectivity, society, and social change. Bloomsbury Publishing.
Ulpo, K., Cabrera, S., Guerrero, S., Cordova, E., Pezo, C., y Medina, L. (2020). Principios deontológicos del periodismo digital: una aproximación axiológica a la realidad. Universidad Ciencia y Tecnología, 24(101), 11-18.
Vásquez, B. (2021). Imaginarios construidos de la migración en la prensa digital ecuatoriana. Caso deestudio: El Universo, El Comercio y El Heraldo [Tesis de licenciatura]. Universidad Técnica de Ambato.
Vega, M. (2021). Representaciones sociales y calidad periodística en la credibilidad y consolidación del periodismo emprendedor del sur de Sinaloa. Sintaxis (6), 55-73. https://doi.org/10.36105/stx.2021n6.02 DOI: https://doi.org/10.36105/stx.2021n6.02
Zambrano, W., García, D., Barrios, A. (2019). El periodista frente a los nuevos retos y escenarios de la convergencia mediática colombiana. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(1), 587-607. https://doi.org/10.5209/ESMP.63747 DOI: https://doi.org/10.5209/ESMP.63747