The communication of science in the integrative cycle of knowledge: exploring research in Latin America
Main Article Content
Abstract
The present article has as objective to analyze the role of the science communication in the construction of information and dissemination of scientific activity for citizenship and the impact it currently has on different areas of society, the work, culture, education, leisure and entertainment, attaching little importance to the communication process in the face of the current dispersion of knowledge. For this objective, this paper trying to systematize the analysis of the research that is being carried out on scientific communication in Latin America
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Alcocer, A., Rajas , M., Romero, J., y Gertrudix, M. (2021). Comunicación científica en el espacio digital. Acciones de difusión de proyectos de investigación del programa H2020. Profesional de la Información, 30(1), 1-13. https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/86344
Arcila, C., Sánchez, P., y Frías, M. (2021). El papel de los y las periodistas españoles ante la comunicación de la ciencia de datos en medios en línea. Prisma Social: revista de investigación social, 32, 345-375. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7742141
Cortassa , C., Wursten, A., Gonzalo, , A., y Legaria , J. (2020). Comunicar las ciencias desde las instituciones: dos modelos de análisis aplicados al caso UNER. Ciencia, docencia y tecnología, 31(61), 1-35. https://doi.org/10.33255/3161/783
Fayard, P. (2004). La comunicación pública de la ciencia. Universidad Nacional Autónoma de México.
Fernández, A., Rodríguez, D., y Corrales, L. (2021). La comunicación de la ciencia en las universidades cubanas. Una valoración desde la universidad de Cienfuegos. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 206-218. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100206
Kababe, Y., Pizzarulli, F., y Gutti, P. (2018). La interacción público-privada y su contribución a la difusión de conocimientos en Argentina. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 10(18), 133-150. https://www.redalyc.org/journal/5343/534367758009/movil/
Lazcano-Peña , D., Viedma, G., y Alcaino, T. (2019). Comunicación de la Ciencia desde la Mirada de los Investigadores Universitarios: entre el Indicador y la Vocación. Formación universitaria, 12(6), 27-40.
http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600027
López, L., Olvera, M. (2016). Comunicación pública de la ciencia a través de la Web 2.0: el caso de los centros de investigación y universidades públicas de España. El profesional de la información, 25(3), 441-448. https://www.researchgate.net/publication/303895108_Comunicacion_publica_de_la_ciencia_a_traves_de_la_Web_20_el_caso_de_los_centros_de_investigacion_y_universidades_publicas_de_Espana
Morales, A. (2017). Comunicación y colaboración de los profesores universitarios en medios digitales, estudio de caso: Universidad Veracruzana. Revista digital universitaria, 18(3), 1-15. http://www.revista.unam.mx/vol.18/num3/art27/index.html
Serna, C., Vílchez, J. (2018). Estereotipos científicos. Percepción del alumnado de un Centro de Adultos de Granada. Revista Científica, 32(2), 169-182. https://doi.org/10.14483/23448350.12799
Touraine, A. (2017). La construcción social de los derechos y la cuestión del desarrollo (págs. 11-48). Clacso.
Trelles, I., Luna, E., Yanez, S., Gonzaga, D., y Cantos, M. (2020). Comunicación de la ciencia, la tecnología y la innovación en contextos universitarios: miradas diversas. Revista Espacios, 40(44), 1. https://www.revistaespacios.com/a19v40n44/a19v40n44p01.pdf
Vazquez, M. S. (2021). Ruido social, individuos silentes: reflexiones en torno a la divulgación de la ciencia. Ciencia Pública. Investigación sobre la comunicación pública de la ciencia en México. (págs. 104-182). Univesidad Nacional Autónoma de México.
Vizer, E. A. (2009). Dimensiones de la comunicación y de la información: la doble faz de la realidad social. Signo y pensamiento, 28(55). http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-48232009000200015